ACTIVITATS RESOLUCIÓ DE REPTES STEM
1ra FASE
- ELECCIÓ TEMÀTICA
En primer lloc, abans de començar havíem d'escollir el repte amb el que volíem treballar. Per portar a terme aquest projecte, primerament, vam crear grups de tres o quatre integrants. Un cop fets els grups, se'ns va facilitar una llista amb una sèrie de temàtiques i havíem de triar la que més ens interessava. Pel que fa al nostre grup, cada integrant va escollir una temàtica, i després vam fer una posada en comú. Finalment, la temàtica escollida va ser la creació d'una anella verda en la ciutat de Lleida. Vam decidir escollir aquesta temàtica perquè pensem que la creació i plantació d'una anella verda pot aportar molts beneficis a una ciutat, des de beneficis a nivell medi ambiental, millora en la qualitat d'aire, connexió entre espais verds, a beneficis a nivells socials.
Un cop teniem clar quina era la temàtica escollida, vam fer una pluja d'idees inicials sobre com solventar la problemàtica, quins mètodes emprar per a la creació de l'anella verda, i pensar una solució realista i sostenible per a portar a la realitat.
- DINÀMICA MAPA DE REPTES
Un cop teníem la temàtica ja seleccionada, vam començar a introduir tècniques per anar desenvolupant i concretant el repte. La primera tècnica que vam emprar s'anomena mapa de reptes. En aquesta tècnica, començem definint quin és el nostre repte, i un cop el tenim definit donem varies raons o motius que deixin entendre perquè és un repte rellevant per a la societat. Un cop tenim les tres raons, hem d'explicar quin és el propòsit d'aquests motius i com els portarem a terme. A partir de les explicacions que fem, acabem desenvolupant la versió incial del nostre repte en forma de pregunta. En el nostre cas, la pregunta que vam desenvolupar va ser "Com creariem una anella verda a Lleida que fomentes la biodiversitat i millorés la qualitat de vida de la població?".
Aquesta es la primera versió que vam esciure, no obstant, la pregunta anirà canviant a mesura que anem implemenant diverses tècniques, i anem aprofundint sobre el tema, ja que a mesura que anem indagant més envers aquesta temàtica, anem polint i emfatitzant la pregunta a respondre.
Aquesta tècnica ens va servir per començar a encarar el nostre projecte i identificar els principals motius pels quals la creació d'una anella verda a la ciutat de Lleida pot ser realment beneficiosa. A més, investigant vam veure que al 2025 el govern ja tenia pensat implementar les zones de baixes emissions a la ciutat de Lleida. Aquest punt ens va semblar molt interessant a la vegada que beneficiós, ja que una de les propostes del nostre projecte és la implementació de zones de baixes emissions al voltant de les zones verdes. D'aquesta manera podem aprofitar la iniciativa del govern per implementar aquesta proposta de zones de baixes emissions amb molta més facilitat.
- DINÀMICA ARBRE DE PROBLEMES
En segon lloc, nosaltres també vam optar per utilitzar la dinàmica arbre de problemes, per tal de poder acabar d'entendre i comprendre l'impacte que pot tenir una anella verda en una ciutat com Lleida. Aquesta tècnica s'utilitza per veure i plasmar les causes i els efectes que te una problemàtica. En el nostre cas, vam posar com a problemàtica la falta de zones verdes a Lleida. A partir d'aquí, vam fer una pluja d'idees de quines són les causes per les quals tenim aquesta problemàtica, i els efectes que produeix. Tots els integrants vam posar en comú les nostres idees, i finalment vam decidir que les causes principals per les que tenim una falta de zones verdes a Lleida són; El disseny d'urbanització és inadequat, per la densitat de població i la pressió inmobiliaria, i finalment per la urbanització ràpida. Aquestes tres causes tenen com a efecte l'augment del consum d'energia, la mala qualitat de l'aire, un impacte negatiu sobre la biodiversitat, etc.
Gràcies a aquesta dinàmica vam acabar de concretar quines són les principals causes per les que no tenim tantes zones verdes a Lleida, i quins efectes negatius comporta això.
- DINÀMICA BOUNDARY EXAMINATION
Per acabar, vam decidir desenvolupar també aquesta última tècnica, la dinàmica boundary examination. Aquesta tècnica té com a finalitzar acabar de redefinir el problema del nostre repte, i ajudar-nos a identificar quins aspectes són rellevants i quins són irrellevants. Tot i que no era obligatòri fer les tres dinàmiques, personalment penso, que al nostre grup ens va ser molt útil per acabar de tenir clar quina era la informació més important i quina era prescindible. Per portar a terme aquesta dinàmica, en primer lloc, vam descriure el problema. En segon lloc, vam subratllar la paraula clau del problema. En tercer lloc, ens vam assegurar que tots enteniem tots els conceptes i vam buscar sinònims per canviar una mica la descripció del repte. I, en últim lloc, vam redefinir la descripció del repte utilitzant aquests sinònims.
Des del meu punt de vista, aquesta va ser la dinàmica més senzilla de totes, degut a que ja teniem les idees bastant clares gràcies a les altres tècniques explicades prèviament. No obstant, ens va servir per acabar de definir la pregunta, i detallar algun concepte
Combinant les tres dinàmiques fetes, ja teniem la pregunta contextualitzada, les causes i efectes de no tenir zones verdes a Lleida, la descripció del problema i els diversos impactes que pot tenir la creació d'una anella verda. A partir d'aquí, ja podíem començar a desenvolupar el document a entregar sobre la primera fase del repte.
A més, vam haver d'indagar per les fonts trobades per tal de trobar i assegurar-nos que la informació era fiable. Un cop teniem les fonts, vam fer una petita exposició explicant quines fonts de dades obertes havíem trobat, i posteriorment utilitzat.
D'aquesta manera ja vam començar a estructurar les bases del nostre treball de camp exposant les fonts d'informació que utilitzaríem per extreure dades relacionades amb el nostre projecte.
- ENTREGA 1ra FASE DOCUMENT
Aquest document va ser l'entrega final de la primera fase del repte. En aquesta primera entrega, haviem de definir la problematica seleccionada, la pregunta contextualitzada, una justificació breu del motiu, i una argumentació científica del repte. El nostre projecte exemplifica com la planificació urbana sostenible pot transformar una ciutat, no només des d'una visió ambiental, sinó també social i econòmica. La creació d'una anella verda no és només una intervenció de caire estètic, sinó una oportunitat per potenciar la relació de Lleida amb el seu entorn natural, amb l'objectiu de convertir-la en un referent de sostenibilitat a la vegada que es millora significativament la vida dels seus habitants.
Tot i a haver utilitzat moltes fonts fiables i interessants, ens va faltar afegir representacions visuals, com ara gràfics, infografies, etc. Aquest va ser un comentari que vam rebre al feedback i estic d'acord, ja que uns dies abans vam treballar amb dades obertes i vam fer una petita exposició oral a classe de diverses fonts d'on podiem extreure dades i gràfiques per al nostre treball.
No obstant això, pel que fa a la informació que vam posar al treball, des del meu punt de vista estava prou bé. Considero que la pregunta està ben formulada, i la contextualitzada es adient, a més d'haver utilitzat moltes fonts d'informació. A més, un aspecte positiu que ens van comentar del nostre treball va ser afegir una comparativa de la ciutat de Lleida de l'any 2004 amb l'any 2024. En aquesta imatge podem apreciar que a mesura que han passat els anys, s'ha edificat molt, d'aquí el concepte anomenat anteriorment d'urbanització ràpida. La part negativa de tanta edificació és que sacrifiques molta zona verda per a construir.
Un altre aspecte a destacar, és que per a portar a terme la solució del nostre repte, tots els àmbits STEM es veuen força treballats. Començant per la ciència, per tal de poder crear una anella verda, primer, hem d'estudiar les espècies d'arbres i vegetació pròpies de la zona. Això és degut a que si vooem afegir més zones verdes, hem d'afegir espècies que facin sinergia amb les que ja tenim, sinó estariem contribuïnt a la extinció de les espècies autòctones. Això també es pot extrapolar a la biodiversitat animal, ja que hem de vigilar no portar espècies que no puguin conviure amb les que ja tenim aquí.
En segon lloc, pel que fa a les matemàtiques, les treballaríem en la recollida i anàlisi de dades, i la seva representació. Per poder fer l'estudi de camp, vam haver d'indagar i investigar la quantitat de plantes, de hectàrees de zona verda, i analitzar-les, etc. A més, hem de càlcular la distància que ocuparà l'anella verda, per tal de no sobrepasar els límits, o quedar-nos curts.
En tercer lloc, pel que fa a la tecnologia i l'enginyeria, una de les nostres propostes és implicar les micro:bit com a sensors. Aquests sensors servirien per a mesurar característiques del sòl, com ara la temperatura, la humitat, també la quantitat de llum, etc. L'objectiu és ubicar aquests sensors repartits per les zones verdes, per poder fer un control remot de la zona.
A partir d'aquesta primera entrega, ja vam començar a pensar com dissenyar el prototip, que esta estretament relacionat amb els sensors micro:bit, i mapeig 3d de les zones verdes per on passaria l'anella verda.
2na I 3ra FASE
- IDEES PRECONCEBUDES
En aquesta fase, ja hem de començar a pensar com resoldre el repte, ja que a la primera fase l'hem definit i contextualitzat. En aquesta fase vam començar amb un petit brainstorming de possibles solucions al repte plantejat. Vam fer una posada en comú de les idees preconcebudes, i les vam canviar per unes de noves. El principal objectiu d'aquesta tècnica és acabar de definir el focus creatiu del projecte i començar a buscar possibles solucions al repte i com portar-les a la realitat.
Pel que fa al nostre grup, cadascú va investigar sobre possibles solucions, i després vam fer una posada en comú per seleccionar les idees més rellevants o que siguin més sostenibles i viables per portar-les a la realitat. No va ser gaire difícil posar-se d'acord, ja que tots teníem possibles solucions similars, per tant, simplement vam haver de simplificar-les i unir-les.
Aquesta tècnica ens va ajudar a classificar totes les idees depenent l'enfocament, i a classificar-les en base a la seva rellevància. D'aquesta manera ja teniem les solucions ben classificades i va ser molt més fàcil poder fer un anàlisi DAFO per escollir la idea mes sostenible i poder començar a dissenyar el prototip del nostre projecte.
- TÈCNICA SCAMPER
Aquesta tècnica està orientada a fomentar la creativitat i generar idees mitjançant un conjunt de preguntes basades en 7 conceptes. Aquesta tècnica ens ajuda a explorar connexions i identificar possibles solucions durant la segona fase del procés de disseny del repte. Tot i que ja teniem les idees preconcebudes, vam optar per fer ús d'aquesta tècnica també, per si podiem trobar alguna idea que no va sorgir amb l'anterior tècnica.
Tot i que ja teniem tota la llista d'idees preconcebudes, aquesta tècnica ens va ajudar a classificar les solucions i a desenvolupar alguna de nova. No obstant, considero que se'ns va fer complicat poder buscar solucions per als 7 conceptes que apareixen en aquesta tècnica. Tot i això, ens va ajudar bastant a continuar amb el projecte, perquè en aquest punt estàvem una mica bloquejats a nivell creatiu. El fet d'haver intentat utilitzar totes les tècniques fins ara, va fer que no sapiguèssim que més idees podíem trobar i ens quedèssim bloquejats en aquesta fase.
Aquesta fase va ser la més difícil per al nostre grup, ja que ens vam bloquejar dues vegades. La primera vegada va ser quan vam fer la tècnica SCAMPER, i la segona vegada en el moment del prototip.
- ANÀLISI DAFO
Un cop teniem la llista d'idees preconcebudes, vam implementar un anàlisi DAFO d'aquestes. Per tant, vam simplicar el llistat, per tal de no haver de fer tants anàlisi DAFO.
Al tenir moltes solucions similars, va ser fàcil unir-les, depenent l'enfocament de cadascuna d'aquestes. Finalment, vam poder agrupar-les en tres idees, les quals van ser; connectar els espais verds de Lleida a través de senders gràcies a l'anella verda, un disseny per protegir les zones més exposades al sol, i la implementació de zones de baixes emissions amb SmartCity. Un cop teniem aquestes tres solucions, per tal de comprobar quina era la més adient, vam decidir fer un anàlisi DAFO de les tres idees.
A partir de l'anàlisi DAFO, vam poder analitzar quins eren els punts forts i febles de cada una de les solucions i estudiar quina era la més viable. Un cop vam fer els tres anàlisi, ens vam adonar que la solució mes sostenible i que més s'adequa al nostre repte és la implemenació de Zones baixes emissions amb SmartCity.
Aquesta idea és la que més pot solucionar el repte de crear una anella verda a Lleida. Aquesta proposta consisteix en crear zones de baixes emissions al voltant de les zones verdes lligades a l'anella verda. D'aquesta manera, estem contribuint a no fer malbé la biodiversitat i la vegetació, a més de reduir l'emissió de gasos nocius. En segon lloc, pel que fa a la tecnologia, volem implementar les micro:bit en totes les zones verdes, per poder controlar el sòl, la vegetació i les característiques de totes les zones verdes junt amb l'anella verda.
- DIAGRAMA DE GANTT
Per acabar amb la planificació de la segona fase, vam fer un diagrama de Gantt. Aquesta tècnica és una eina per a planificar les tasques que hem fet i les que queden per fer. Gràcies a aquest diagrama vam poder planificar les tasques que ens queden per fer. En aquest punt, ens falten per fer el prototip, la representació audio-visual i la presentació final del repte. En aquesta plantilla vam classificar les activitats que anava a fer cada membre del grup. Tot i que després sempre fem les activitats de manera conjunta, si que intentem que cadascú faci l'activitat que més s'adequa a les seves característiques. Per exemple, si un membre del grup és molt creatiu, l'edició del vídeo se li encarrega a ell.
Un altre aspecte interessant d'aquest diagrama, és que dona la possibilitat de veure el progrés que portem fet de cada una de les activitats. D'aquesta manera podem veure representat de manera visual les tasques que portem més avançades i quines necessiten més treball.
El principal aspecte que ens preocupava, arribats a aquest punt, era la creació del prototip, ja que el portàvem molt enraderit i encara no teniem la idea del tot pensada.
- CREACIÓ PROTOTIP
Primer de tot, hem de tenir clar a què fa referència el concepte de prototip. Un prototip és una creació inicial d'un producte que mostra els aspectes bàsics de com es veurà, què farà i com funcionarà el producte. La primera idea que vam tenir va ser fer un prototip relacionat amb les estructures a construir en les zones on més impacte té el sol i on menos proteccions envers aquest tenim. No obstant això, aquesta idea va ser ràpidament refutada, ja que al final vam decidir enfocar el treball cap a la relació i unió de les zones verdes de Lleida amb l'anella verda. Partint d'aquest punt, vam pensar doncs, en construir una maqueta de la ciutat de Lleida i representar l'anella verda en ella, mostrant les zones verdes que estarien unides a l'anella verda, i el recorregut que aquesta seguiria. Malgrat això, tampoc vam tirar endavant aquest prototip, ja que no vam ser capaços de crear una maqueta de Lleida a escala. No sabiem quins materials utilitzar, i suposava molt treball. Doncs vam pensar en utilitzar aquest prototip pero fen-ho de manera virtual, és a dir, en comptes de fer la maqueta de manera analògica i manual, utilitzar un recurs de mapeig 3D. Entre tots els membres del grup vam estar buscant algun recurs digital que fos gratuit, i al final vam acabar trobant una pagina web anomenada CADMAPPER. Aquesta pàgina permet seleccionar una zona d'una ciutat, i descarregar-la en format 3D incloent-hi topografia i edificis en 3D. És important trobar un recurs digitals que permeti descarregar els arxius en format STL o 3MF, ja que la nostra intenció era imprimir en 3D aquests mapes.
Un cop teniem el recurs digital per a poder fer el mapeig 3D, vam estar discutint si descarregar tota la ciutat de Lleida, o buscar petites zones per les que l'anella verda transcorri. Després de fer nombrosos intents, vam arribar a la conclusió que era molt més senzill i quedava millor elegir petites zones. Això és degut a que l'arxiu de tota la ciutat de Lleida pesava molt, i no es distingien els detalls ni edificis.
Bon punt teniem les zones seleccionades, vam descarregar els arxius preparats per imprimir en 3D. Però, un cop els vam intentar obrir amb l'Orca, vam descobrir que els arxius eren compatibles però els dissenys no apareixien igual que al CADMAPPER. Això és degut a que havia un element que al CADMAPPER no existeix i a l'Orca Slicer és indispensable.
Després d'aquest incident, vam estar bloquejats unes quantes sessions, ja que vam intentar de totes les maneres imprimir els arxius, ja sigui utilitzant altres aplicacions, modificant les característiques dels arxius, etc. Però no vam tenir èxit. Vam pensar doncs, en tirar endavant aquest prototip, ja que tot i a no poder imprimir en 3D podíem representar-lo de manera virtual.
Un cop teniem la primera part del prototip feta, vam començar a desenvolupar la segona part. La continuació del prototip va ser la implementació de tecnologia en les zones verdes. Vam decidir utilitzar les micro:bit com a tecnologia, ja que són un recurs tecnològics senzills d'utilitzar i amb moltes possibilitats d'ús. En el nostre projecte, les micro:bit funcionen com a sensors, per a mesurar temperatura, humitat, l'emissió de gasos i el nivell de llum. Depenent de la programació, aquests sensors estaran col·locats o al sòl de les zones verdes, o als fanals, en base a si mesuren humitat i nivell de llum, o emissió de gasos i temperatura.
Per a poder crear el nostre prototip vam haver d'estudiar, en primer lloc, el mapa de Lleida, per poder saber quin recorregut pot fer l'anella verda al voltant de la ciutat i fent de nexe amb les zones verdes ja existents. En segon lloc, vam haver d'analitzar quines zones verdes ja tenim a Lleida, per poder fer l'anella verda al voltant d'aquestes. En tercer lloc, vam buscar el mapa de fanals de Lleida, per a utilitzar aquests com a punts per situar els nostres sensors. En quart lloc, vam investigar sobre el pla del govern d'implementar les zones de baixes emissions, per poder desenvolupar la nostra proposta de creació d'aquestes zones. I, en últim lloc, vam haver d'investigar sobre possibles recursos digitals que ens permetin dissenys i imprimir en 3D, tot i que això últim no ha sigut possible, hem après a fer servir CADMAPPER, una aplicació molt interessant per a representar zones en 3D.
Des del meu punt de vista, la creació del prototip ha sigut el punt de més dificultat del nostre repte, ja que totes les idees que volíem desenvolupar, no eren possibles fer-les. A més, ens trobàvem una mica bloquejats, ja que el fet de no poder tirar endavant cap de les idees que teníem ens va frustrar i desanimar una mica. Tot i això, al final vam tenir la idea de fer els mapes 3D d'alguna zona per on l'anella verda passa, on poder demostrar com la implementaríem, i la programació dels sensors. Pensem que és un prototip molt adequat al nostre repte, ja que és una representació que deixa veure els principis bàsics del nostre projecte, i que pot ser implementat a la realitat de manera sostenible i sencilla.
4rta i 5na FASE
- PRODUCCIÓ VÍDEO
Aquí ja entrem en la part final del nostre repte, on hem de crear una producció audio-visual explicant el nostre repte. En aquest vídeo havíem d'explicar una mica la motivació nostra envers el repte, quin producte final hem obtingut, com hem introduit els àmbits STEM en la resolució d'aquest repte, etc.
Per a la nostra producció audio-visual, vam prescindir d'utilitzar l'aula Plató de la UDL, i vam preferir gravar-nos a l'aire lliure. En concret, vam utilitzar dues ubicacions diferents per a la gravació. La primera ubicació va ser el Parc de la Mitjana. Vam decidir triar aquest lloc perquè el nostre repte està basant en vegetació i zones verdes, i una de les principals zones verdes de Lleida és aquest parc. Per tant, vam pensar que utilitzar-lo com a ubicació per a la gravació tenia sentit i li podia donar sentit al paisatge i el diàleg. I, en segon lloc, vam utilitzar també la UDL per a gravar part del nostre vídeo.
En aquest vídeo vam recopilar tota la informació més important en relació al repte. Vam explicar els motius pels quals pensem que aquest repte s'ha de solucionar, i quins beneficis podem obtenir si ho aconseguim. En aquesta producció vam mencionar informació ja explicada a la entrega de la primera fase, i també informació addicional envers l'anella verda.
Per a la producció d'aquesta producció, l'única dificultat que vam trobar va ser la creació del guió, ja que teniem molta informació a sintetitzar i va ser una mica dificil que el vídeo no tingués una duració major a 10 minuts. En segon lloc, també va ser una mica difícil coincidir els quatre membres del grup per a gravar el vídeo, perquè tots treballem i va ser difícil quadrar horaris.
Personalment, penso que va ser molt fàcil la producció d'aquesta entrega a diferència de les anteriors, que com he dit prèviament, estàvem bastant bloquejats. Això va suposar una motivació extra, ja que ens va costar molt fer la producció del prototip, i veure com la creació del vídeo era més fàcil ens va pujar una mica la moral.
- PRESENTACIÓ FINAL REPTE
Aquesta és l'entrega final del repte, la presentació final. En aquesta presentació hem d'incloure el vídeo i fer una exposició breu, uns 10 minuts, d'informació addicional, compartint reflexions i explicant les dificultats que ens hem trobat durant tot el transcurs del nostre projecte.
En aquesta presentació final, vam haver d'ensenyar la nostra producció audio-visual a la resta de companys i professorat STEM, i explicar les dificultats que ens vam trobar durant el projecte, i informació addicional.
D'aquesta manera, vam concloure amb el nostre projecte, i amb la resolució de la temàtica seleccionada.
Definitivament, la creació i implementació de l'anella verda a Lleida és tot un repte, però, simbolitza molt més que un projecte urbanístic; representa un compromís amb el medi ambient, la qualitat de vida i el futur sostenible de la ciutat i el seu entorn.
Com a alumne, he après molts aspectes relacionats amb la ciència, ja que hem analitzat i estudiat quines espècies son autòctones, i quines suposen un perill invasor per a aquestes. A més, pel que fa a la tecnologia i enginyeria, hem après a programar amb micro:bit, ja que les programacions que hem volgut fer són bastant complexes. En últim lloc, pel que fa a les matemàtiques, tot i a no estar tan presents com els altres àmbits, també s'ha fet ús d'elles, ja que hem tingut que analitzar dades, comparar gràfics, representacions gràfiques, etc.
Hem pogut aprendre les dificultats que també suposa la implementació d'una anella verda. Ja que, aquesta implicaria fer una reorganització de la ciutat, canviar la pavimentació, suposa una gran inversió de diners, etc.
No obstant, com ja s'ha pogut apreciar, és una inversió de llarg termini. Aquesta millorarà la qualitat de vida de la població, la qualitat de l'aire, i li donarà un atractiu visual a Lleida.